Home Aktualności Mowa ciała czyli co ma wpływ na procesy decyzyjne – Joanna Jakubowska

Mowa ciała czyli co ma wpływ na procesy decyzyjne – Joanna Jakubowska

W rozmowie z Dyrektorem Zarządzającym dużej wielkości firmą z województwa kujawsko-pomorskiego, który cyklicznie rekrutuje pracowników na różne stanowiska, usłyszałam, że: „Nie mają szans na pracę kobiety przychodzące w krótkich, wyzywających spódniczkach i odsłoniętych dekoltach”, że: „w dzisiejszym świecie używanie seksualności w celach biznesowych, nie jest oznaką posiadania wartości lecz jej brakiem”. Nigdy nie nawiązaliśmy współpracy z takimi przedstawicielkami. Dla przywódców świadomych, takie zachowania mogą okazać się irytujące. Czy zatem warto zadbać o profesjonalizm, a co za tym idzie odpowiedni komunikat niewerbalny? Na te i wiele innych pytań odpowiada Wam Joanna Jakubowska – właściciel Centrum Językowo-Szkoleniowego PROGRESS, Coach, Partner Biznesowy, Trener, Coach

1347
0
SHARE

Znaczący odsetek Polaków występujących w roli osoby zarządzającej, partnera biznesowego, sprzedawcy, czy osoby ubiegającej się o pracę, wciąż boryka się z posiadaniem podstawowej wiedzy z zakresu mowy ciała i wizerunku w biznesie. Przyjrzyjmy się temu problemowi bliżej

Od wielu lat występując w roli coacha biznesowego, partnera we współpracy, szkoleniowca, trenera, czy osoby rekrutującej na różne stanowiska i przygotowującej kandydatów do rozmowy o pracę, obserwuję w zachowaniach rozmówców wciąż te same błędy. Nie ma się co dziwić, że znaczący odsetek naszej społeczności wciąż narzeka na trudności w budowaniu relacji biznesowych, zamykaniu sprzedaży z klientem, roszczeniowej postawie klienta, czy też uczestniczeniu w kolejnej rozmowie o pracę, która nie przyniosła pożądanego efektu.

Przyjrzyjmy się temu problemowi bliżej.

Jako ekspert mowy ciała i wizerunku oraz były wspólnik brytyjskiej firmy, a obecnie właściciel centrum szkoleniowego PROGRESS, zwracam szczególną uwagę na to, jak wywołujemy pierwsze wrażenie, które pozytywnie odebrane przez naszego rozmówcę ma szansę otworzyć  przed nami szereg możliwości.

Parę miesięcy temu podczas gdy przygotowywałam Prezesa jednej z firm w województwie kujawsko-pomorskim do rozmowy na podobne stanowisko w innej firmie, część przygotowań poświęciliśmy trenowaniu odpowiedniej postawy ciała i stosowaniu pozytywnego języka podczas rozmowy. Człowiek niesamowicie inteligentny, o szerokiej wiedzy, doskonały szef/lider, postanowił poszerzyć swoją wiedzę praktyczną w tym właśnie obszarze.

Czyżby wymagania co do komunikacji niewerbalnej wzrosły? Przejdźmy do konkretów.

Pierwszą i kluczową rzeczą na którą należy zwrócić uwagę to: odpowiedni uścisk dłoni. Wiele osób, szczególnie w przypadku kobiet, wciąż dłonie kieruje pod mocnym kątem w dół lub wykrzywia, czy podaje jak przedmiot, który przekazywany jest z ręki do ręki. Na co dzień witam się z wieloma klientami i wiem, że uścisk dłoni świadczy mocno o naszym charakterze.

Zbyt słaby może być oznaką braku pewności siebie lub często w przypadku kobiet, może zostać odebrany jako oznaka kokieterii.

Jak zatem prawidłowo podać dłoń? 

Zdecydowanie i silnie. Będzie to wówczas świadczyło o naszej determinacji, szczerości i odwadze. Ponadto powitaniu towarzyszyć powinien uśmiech oraz kontakt wzrokowy.

Dlaczego?

Ponieważ brak uśmiechu buduje dystans pomiędzy nami a rozmówcą i ostatecznie wpływa na decyzje biznesowe, zakupowe, zatrudnienie. Tak samo ważne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego.

Jeśli nasz wzrok skierowany jest wszędzie, tylko nie na rozmówcę, nasz odbiorca będzie przeświadczony o tym, że jesteśmy nieprofesjonalni, próbujemy coś zataić czy brakuje nam przekonania np. do produktu, który sprzedajemy.

Cyklicznie zgłaszają się do mnie jednostki o wysokich kompetencjach, z zapytaniem co robią nie tak, że nie finalizują sprzedaży czy nie dostają pracy. A więc podpowiadamy.

Drugim skutecznym czynnikiem mowy niewerbalnej jest zachowanie otwartej postawy ciała.

Wystarczy zadbać o pokazywanie wnętrza dłoni, a będziemy uważani za osoby otwarte, przyjazne, chętne do podjęcia współpracy.

Pochylenie się w stronę naszego rozmówcy jest oznaką naszej akceptacji oraz sympatii.

Natomiast w rozmowie „twarzą w twarz” ważne jest, aby ciała były do siebie zwrócone, lecz ustawione pod pewnym kątem tak, aby nie wywoływać wrażenia konfrontacji.

Podczas wieloletniej pracy zawodowej zdarzało się, że przeprowadzałam rozmowy biznesowe ze wspólnikami płci męskiej u boku. Miały one na celu nawiązanie różnego rodzaju współpracy biznesowej.

Zaobserwowałam szczególnie u kobiet, które stały na czele firm pragnących rozpocząć z nami współpracę w charakterze dostawcy, zachowania polegające na zabawie włosami, bujaniu nogą, które w mowie ciała mają podtekst seksualny.

Nigdy nie nawiązaliśmy współpracy z takimi przedstawicielkami. Dla przywódców świadomych, takie zachowania mogą okazać się irytujące.

W rozmowie z Dyrektorem Zarządzającym dużej wielkości firmą z województwa kujawsko-pomorskiego, który cyklicznie rekrutuje pracowników na różne stanowiska, usłyszałam, że:

„Nie mają szans na pracę kobiety przychodzące w krótkich, wyzywających spódniczkach i odsłoniętych dekoltach”, że: „W dzisiejszym świecie używanie seksualności w celach biznesowych, nie jest oznaką posiadania wartości lecz jej brakiem”.

Zwróćmy uwagę na to, że szczególnie kobiety, zakładając na rozmowę biznesową spodnie w ciemnym kolorze – uważane będą za bardziej kompetentne. Że skromne dodatki oraz jednolity kolor paznokci z wykluczeniem tzw. „neonów”, będą świadczyły o poczuciu estetyki i profesjonalizmie, a wyprostowana sylwetka zaprezentuje pewność siebie i determinację.

Co jeszcze? Podążanie za rozmówcą i jego potrzebami.

Jest to umiejętność kluczowa w zamykaniu procesu sprzedaży, nawiązywaniu relacji biznesowych i osobistych. Czy zdarzało Wam się tak, że od jednych sprzedawców po kilku minutach kupiliście, że z niektórymi osobami szybko nawiązaliście współpracę, a z innymi nie pomimo tego, że może było warto?

W zależności od tego, czy mamy do czynienia z rozmówcą niecierpliwym, któremu będzie trzeba odpowiednio szybko podać konkrety; czy takim, który kieruje się logiką i będzie potrzebował uzasadnienia, argumentacji oraz czasu na podjęcie decyzji; czy też osobowością, dla której najważniejsze będą relacje i długie rozmowy na różnorodne tematy, należy wiedzieć jak odpowiednio się dopasować.

Czy zatem warto zadbać o profesjonalizm, a co za tym idzie odpowiedni komunikat niewerbalny?

Zarówno w biznesie jak i w życiu powszechne jest powiedzenie: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Stosujmy zatem zachowania, które uczynią z nas osoby wartościowe. Stosujmy, ale i bądźmy spójni w swych zachowaniach, co utwierdzi naszych partnerów w tym, że rozmawiają i współpracują z prawdziwym zawodowcem – i wartościowym człowiekiem.

Joanna Jakubowska – właścicielka Centrum Językowo-Szkoleniowego PROGRESS, Partner Biznesowy, Life & Business Coach, Trener języka angielskiego na wszystkich poziomach.

Zawodowo od lat związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami i motywowaniem zespołów. W roku 2014 założyła w spółce zagraniczną firmę oferującą ekskluzywne meble do biur i wnętrz, w której w specjalizowała się w budowaniu relacji z klientem oraz opracowywaniu i wdrażaniu skutecznych procedur.

Występuje publicznie zarówno w roli eksperta jak i tłumacza. Prowadzi szkolenia w obszarach takich jak: leadership, zarządzanie, skuteczna komunikacja, mowa ciała i wizerunek w biznesie.

Dba o rozwój własny oraz innych. Cyklicznie organizuje warsztaty rozwojowe podczas których uczy treningu pewności siebie i pokazuje, jak analizować różne sytuacje z różnych perspektyw. Wspiera w pokonywaniu wszelkich barier i osiąganiu celów. Za największy życiowy sukces uważa powrót do Polski w roku 2014, który wiązał się nie tylko z powtórną adaptacją do polskiej kultury, ale też rozpoczęciem misji rozwoju własnego i innych.

Prywatnie miłośniczka zmiany. Uważa, że szczęściu trzeba pomóc. Słucha, pomaga coachingowo, występuje w roli mentora. Czyta książki, uprawia sport, jest szczęśliwie zakochana.

Przeczytaj więcej o nas, w zakładce KLUB
https://www.markajestkobieta.pl/klub-kobiety-na-fali/

Biznesnafali.pl – bo w życiu jak w biznesie, warto być na fali :: nasz medialny partner, biznesowe okno na świat współpracy i wzrastania :: www.biznesnafali.pl

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here