[1]<\/a>.<\/p>\nPrzedsi\u0119biorca ma wyb\u00f3r:<\/strong> mo\u017ce prowadzi\u0107 dzia\u0142alno\u015b\u0107, rozwija\u0107 si\u0119, szuka\u0107 nowych mo\u017cliwo\u015bci, licz\u0105c si\u0119 z pora\u017ck\u0105, ale te\u017c posmakowa\u0107 wspania\u0142ego sukcesu i sta\u0107\u00a0 si\u0119 geniuszem w tym, co robi. Jednocze\u015bnie, \u017ceby nie sta\u0107 si\u0119 wariatem biznesowym, nale\u017cy ca\u0142e swoje \u017cycie biznesowe przyjmowa\u0107 strategiczny suplement o nazwie ZMIANA, kt\u00f3ry daje du\u017ca szans\u0119 na to, ze firma nigdy nie zachoruje. Powstaje pytanie: w kt\u00f3rym kierunku pod\u0105\u017ca\u0107?<\/p>\nSuplement strategiczny o nazwie ZMIANA w przedsi\u0119biorstwie mo\u017ce oznacza\u0107 wiele aspekt\u00f3w:<\/strong> mo\u017ce dotyczy\u0107 restrukturyzacji ca\u0142ej firmy, kt\u00f3rej celem b\u0119dzie odbudowa fundamentu organizacji na nowo, albo za\u0142atanie przys\u0142owiowych dziur w fundamencie, kt\u00f3re pojawi\u0142y si\u0119 w trakcie prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci. Transformacja mo\u017ce dotyczy\u0107\u00a0 te\u017c tylko jednego kierunku \u2013 np. firma pragnie sta\u0107 si\u0119 liderem jako\u015bci obs\u0142ugi klienta, \u00a0 st\u0105d musi poprawi\u0107 system motywacyjny dla swoich pracownik\u00f3w, dlatego te\u017c modyfikuje tylko obecny system wynagrodze\u0144. Zmiana mo\u017ce dotyczy\u0107 spraw prywatnych W\u0142a\u015bciciela, kt\u00f3ry decyduje si\u0119, \u017ce b\u0119dzie sp\u0119dza\u0142 wi\u0119cej czasu z rodzin\u0105, przez co doprowadza do restrukturyzacji schematu organizacyjnego, zatrudniaj\u0105c dyrektora zarz\u0105dzaj\u0105cego.<\/p>\nRodzaj\u00f3w zmian jest wiele. Gdy przedsi\u0119biorstwo podejmuje ch\u0119\u0107 wprowadzenia zmiany, powinno postawi\u0107 sobie kilka pyta\u0144:<\/strong><\/p>\n\n- Jak ma wygl\u0105da\u0107 przedsi\u0119biorstwo po zmianie? Czego po tej zmianie oczekujemy? (na tym etapie kreujemy wizj\u0119 sprawnie dzia\u0142aj\u0105cej, rozwijaj\u0105cej si\u0119 organizacji).<\/li>\n
- Czy potrafimy zmotywowa\u0107 wszystkich pracownik\u00f3w do metamorfozy? (To pracownicy b\u0119d\u0105 i wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rcami i wykonawcami wizji).<\/li>\n
- W jaki spos\u00f3b Zarz\u0105d\/W\u0142a\u015bciciel b\u0119dzie wspiera\u0142 strategie zmiany?<\/li>\n
- Jak b\u0119dziemy zarz\u0105dzali zmian\u0105? Kto zostanie menad\u017cerem zmiany? Jaki mamy plan dzia\u0142ania?<\/li>\n<\/ol>\n
Odpowied\u017a na powy\u017csze pytania skieruje nas na w\u0142a\u015bciw\u0105 drog\u0119, kt\u00f3ra przebiega w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b:<\/strong><\/p>\nZarz\u0105dzanie zmian\u0105 – proces<\/strong><\/p>\nSTART ==> DIAGNOZA WEWN\u0118TRZNA I ZEWN\u0118TRZNA ==>\u00a0 PODSUMOWANIE AUDYTU \u2013 RAPORT ==> PROBLEM STRATEGICZNY ==> WIZJA I KONCEPCJA STRATEGICZNA ==> PROPOZYCJA ZMIAN ==> AKCEPTACJA PRZEZ W\u0141A\u015aCICIELA\/ZARZ\u0104D ==> KIERUNKI STRATEGICZNE ==> DZIA\u0141ANIE ==> KONTROLA STRATEGICZNA<\/p>\n
\u0179r\u00f3d\u0142o: Opracowanie w\u0142asne<\/p>\n
<\/p>\n
Proces wydaje si\u0119 trudny, ale bez tego si\u0119 nie obejdzie\u2026Przedsi\u0119biorca \u2013 Geniusz pami\u0119ta o najwa\u017cniejszych zasadach przy za\u017cywaniu suplementu Zmiana:<\/strong><\/p>\n\n- W projekcie musz\u0105 uczestniczy\u0107 wszyscy pracownicy, co ma jednoznaczne prze\u0142o\u017cenie na zysk firmy! Pracownicy to kopalnia wiedzy, wspania\u0142ych pomys\u0142\u00f3w, trzeba tylko im zaufa\u0107, zdiagnozowa\u0107 ich oczekiwania i potrzeby, zmotywowa\u0107 po to, aby wsp\u00f3lnie osi\u0105gn\u0105\u0107 cel! Sukces wymaga zaanga\u017cowania ca\u0142ej firmy!<\/li>\n
- Nale\u017cy przeprowadzi\u0107 wnikliw\u0105 analiz\u0119 SWOT, czyli oceni\u0107 szanse i zagro\u017cenia oraz s\u0142abe i mocne strony, \u017ceby wyznaczy\u0107 w\u0142a\u015bciw\u0105 drog\u0119.<\/li>\n
- Zmiana oznacza RYZYKO, niestety nie zawsze si\u0119 udaje, ale je\u015bli nic nie zrobimy, zbli\u017camy si\u0119 do pora\u017cki.<\/li>\n
- Nale\u017cy dotrwa\u0107 do ko\u0144ca procesu zmiany \u2013 nie wolno w trakcie wykonywa\u0107 samob\u00f3jczych ruch\u00f3w poprzez naprawianie pojedynczych, wskazanych na wst\u0119pie \u00a0\u00a0\u00a0w diagnozie niedoskona\u0142o\u015bci, nie analizuj\u0105c ca\u0142o\u015bci.<\/li>\n
- W tworzeniu diagnozy nale\u017cy wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 wiele element\u00f3w, niezb\u0119dnych do oceny sytuacji: otoczenie rynkowe, konkurencj\u0119, potrzeby klient\u00f3w, mo\u017cliwo\u015bci rozwoju, zasoby ludzkie (schemat organizacyjny, zakresy obowi\u0105zk\u00f3w\u00a0 i odpowiedzialno\u015bci na stanowiskach, system wynagrodze\u0144) i zasoby finansowe. Jednym s\u0142owem dobry strateg musi wsi\u0105\u015b\u0107 do przys\u0142owiowego strategicznego samolotu i przelecie\u0107 si\u0119 nad ca\u0142\u0105 firm\u0105, sprawdzi\u0107 wszystko, aby postawi\u0107 w\u0142a\u015bciw\u0105 diagnoz\u0119. Najcz\u0119stszym b\u0142\u0119dem niew\u0142a\u015bciwej diagnozy jest perspektywa\u00a0 zza biurka\u2026.To nie jest perspektywa do diagnozy.<\/li>\n
- Warto w procesie zmiany korzysta\u0107 z gotowych sprawdzonych rozwi\u0105za\u0144 proponowanych przez profesjonalne firmy.<\/li>\n
- Inwestor nie mo\u017ce my\u015ble\u0107 tylko o kosztach, ale powinien przede wszystkim widzie\u0107 cele kt\u00f3re, dzi\u0119ki poniesieniu tych koszt\u00f3w mo\u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107!<\/li>\n
- Zmiany wizerunku firmy nie uda si\u0119 przeprowadzi\u0107 w kilka miesi\u0119cy, to d\u0142ugi proces, kt\u00f3ry wymaga ci\u0105g\u0142ego zaanga\u017cowania, pasji, pokory, sta\u0142ego rozwoju, poszukiwania nowych wyzwa\u0144. Nie wolno si\u0119 zatrzyma\u0107! Zatrzymanie oznacza cofanie \u2013 konkurencja nie \u015bpi! P\u00f3\u0142\u015brodki si\u0119 nie sprawdz\u0105 \u2013 albo co\u015b robimy z pe\u0142nym zaanga\u017cowaniem, albo nie r\u00f3bmy tego wcale.<\/li>\n
- Uwaga na trudno\u015bci! \u2013 jedna pora\u017cka napotkana na drodze w realizacji projektu\u00a0 nie mo\u017ce oznacza\u0107 natychmiastowego wycofania si\u0119 z niego, b\u0105d\u017a z innych ciekawych pomys\u0142\u00f3w, kt\u00f3re realizujemy.<\/li>\n
- Budujmy sie\u0107 kontakt\u00f3w z otoczeniem, podgl\u0105dajmy jak sukces zdobywaj\u0105 inni, rozwijajmy si\u0119 poprzez udzia\u0142 w szkoleniach, targach, dbajmy o swoj\u0105 i zespo\u0142u wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105cego kreatywno\u015b\u0107 to podstawa sukcesu!<\/li>\n<\/ul>\n
Niestety nie ka\u017cdemu Przedsi\u0119biorcy s\u0142u\u017cy suplement Zmiana \u2013 nie ka\u017cdy jest gotowy j\u0105 strawi\u0107.<\/strong> Z mojego do\u015bwiadczenia wynika, \u017ce niekt\u00f3rzy wizjonerzy marz\u0105, wyobra\u017caj\u0105 sobie sw\u00f3j nowy biznes\/pomys\u0142, ale nie s\u0142uchaj\u0105, nie pytaj\u0105, nie wierz\u0105 doradcom zewn\u0119trznym, ufaj\u0105 tylko sobie ,nawet nie przyjmuj\u0105 do wiadomo\u015bci, \u017ce analiza SWOT wykazuje jakiekolwiek zagro\u017cenia, nie m\u00f3wi\u0105c o s\u0142abych stronach przedsi\u0119biorstwa \u2013\u201e jakie s\u0142abe strony, przecie\u017c do tej pory nie musieli\u015bmy nic robi\u0107, a teraz jakie\u015b zmiany, przecie\u017c zmiany to koszty\u2026\u201d \u2013 stwierdza W\u0142a\u015bciciel\u2026 W takim przypadku nie ma szans na konstruktywn\u0105 zmian\u0119.<\/p>\nM\u0105dry przedsi\u0119biorca wyci\u0105ga szybko wnioski i dzia\u0142a. Tylko konsekwencja, pasja, autentyczno\u015b\u0107, uczciwo\u015b\u0107 i wiara w ludzi przybli\u017ca do sukcesu \u2013 trzeba pos\u0142ucha\u0107 innych, zrewidowa\u0107 swoje zasoby, zanim zaczniemy rozsiewa\u0107 ide\u0119 sukcesu. Geniuszem zostaje tylko ten Przedsi\u0119biorca, kt\u00f3ry jest pe\u0142en wiary w sukces, ma zaufanie\u00a0 do innych, nie poddaje si\u0119 nawet je\u015bli droga do osi\u0105gni\u0119cia celu b\u0119dzie d\u0142u\u017csza, ni\u017c to sobie zaplanowa\u0142.<\/strong><\/p>\nWioletta Kado<\/strong><\/p>\nDoradca biznesowy, strateg, tw\u00f3rca wielu program\u00f3w motywacyjnych. Pasjonatka sprzeda\u017cy relacyjnej i zarz\u0105dzania strategicznego. Przeprowadza Przedsi\u0119biorstwa przez proces Zmiany. Aktywnie uprawia sport. Absolwentka Wy\u017cszej Szko\u0142y Bankowej w Gda\u0144sku, takich kierunk\u00f3w jak: Rachunkowo\u015b\u0107\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 i Finanse; Zarz\u0105dzanie Zasobami Ludzkimi; Psychologia Biznesu. Obecnie uko\u0144czy\u0142a MBA.<\/p>\n
[1]<\/a> Bulska D. \u201e200 my\u015bli na 200 wydanie<\/em>\u201d, Brieff nr 5\/6 (199\/200) 2016, s.28;<\/p>\n**********
\nProwadzisz ciekawy biznes i jeste\u015b kobiet\u0105? Przy\u0142\u0105cz si\u0119 do nas! Nasza wyj\u0105tkowa spo\u0142eczno\u015b\u0107 Kobiet na fali to Klub<\/strong> Marka jest kobiet\u0105.<\/strong> redakcja@biznesnafali.pl<\/strong><\/p>\n
<\/strong><\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
W obecnych czasach bardzo trudno by\u0107 przedsi\u0119biorc\u0105: trzeba walczy\u0107 o przewag\u0119 konkurencyjn\u0105, rozwija\u0107 si\u0119. Codziennie firma jest bombardowana has\u0142ami: kreatywno\u015b\u0107, innowacyjno\u015b\u0107, rozw\u00f3j, r\u00f3wnowaga mi\u0119dzy \u017cyciem prywatnym a zawodowym, a do tego dochodzi tempo spraw bie\u017c\u0105cych, urz\u0119dy, pracownicy…Potwierdza si\u0119 has\u0142o, \u017ce \u201ebycie przedsi\u0119biorc\u0105 to balansowanie na cienkiej linii mi\u0119dzy geniuszem a wariactwem\u201d[1]. Przedsi\u0119biorca ma wyb\u00f3r: mo\u017ce […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":963,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/962"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=962"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/962\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/963"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=962"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=962"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=962"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}