Home Aktualności Pomysł, wsparcie i empatia. Jak prowadzić działania komunikacyjne w czasie pandemii?

Pomysł, wsparcie i empatia. Jak prowadzić działania komunikacyjne w czasie pandemii?

1444
0
SHARE

Sytuacja jest bardzo dynamiczna. Codziennie budzimy się i zastanawiamy, co nowego przyniesie rzeczywistość określona hasztagiem #zostanwdomu. Mimo powolnego odmrażania polskiej gospodarki, według wstępnych prognoz do 2022 roku możemy na zmianę spodziewać się sztywnej kwarantanny oraz chwili oddechu podczas jej rozluźniania. Jak odnaleźć się w tej sytuacji i jakie działania komunikacyjne prowadzić w okresie niepewności rynkowej? Odpowiadają Hanna Gehrke-Gut z GutPR oraz Cezary Jasiczak z JobDone.

Wiele branż ucierpiało z powodu obostrzeń, które wprowadzone zostały z powodu pandemii koronawirusa. Łańcuch połączeń i zależności pomiędzy wieloma producentami a dostawcami jest tak silny, że wiele firm wstrzymało oddech. Czy w tej sytuacji powinniśmy wstrzymywać również działania komunikacyjne?

Absolutnie nie. Analiza marek „BrandZ” po kryzysie gospodarczym w 2008 r. wskazuje, że silne marki, które nie zrezygnowały z komunikacji, odzyskują swoją pozycję dziewięć razy szybciej niż inne – 
mówi Cezary Jasiczak z JobDone.


Pomyśl o tym, co piszesz

W obecnej sytuacji działania komunikacyjne powinny zostać przemodelowane tak, by wspomagały sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa w czasie kryzysu gospodarczego.

Tworząc nowe harmonogramy działań komunikacyjnych warto zastanowić się nad tym, czego w tym momencie potrzebuje zarówno firma, jak i jej odbiorca. Wielu Polaków odczuwa aktualnie ogromny lęk związany z pandemią koronawirusa, dlatego przedsiębiorstwa, które dostarczają niezbędne w tym okresie produkty i usługi – np. branża finansowa czy spożywcza – powinny skupić się na uspokojeniu i rzetelnym informowaniu swoich stałych i potencjalnych klientów o tym, jakie podjęli kroki, z czego zrezygnowali, a co wdrożyli do swoich działań.

Dobrym pomysłem są opinie, komentarze czy wywiady przedstawicieli firm mówiące o tym, jak radzą sobie w tym trudnym czasie. Działania public relations pomogą w dotarciu z informacjami od przedsiębiorstw do konsumentów, którzy mogą zastanawiać się nad tym, czy i jak dane firmy teraz funkcjonują.

Absolutnie nie należy ślepo podążać za strategią, która w zastanej rzeczywistości może okazać się wręcz nie na miejscu. Pandemia koronawirusa, której towarzyszy ogólnoświatowa kwarantanna, to nie najlepszy czas na komunikowanie rodzinnych spotkań i wspólnego spędzania czasu, co – zważywszy na porę roku – mogło być wpisane do harmonogramu informacji prasowych wielu marek. Trzeba więc zmodyfikować swoje plany i wpisać je w aktualną rzeczywistość –mówi Hanna Gehrke-Gut z GutPR.

Nagła zmiana planów

A co z zaplanowanymi wydarzeniami, które z wiadomych przyczyn musiały zostać wstrzymane do odwołania? Pieczołowicie przygotowywane konferencje prasowe czy spotkania z ambasadorami marek musiały zostać odłożone, jednak w ich miejsca mogą się pojawić zmodyfikowane akcje. Jak mówi Cezary Jasiczak z JobDone:

Jeżeli potrafiliśmy z dziewięcioosobową załogą, z którą widujemy się na firmowych wyjazdach żeglarskich, zorganizować wirtualne spotkanie towarzyskie i przez cztery godziny świetnie się bawić, jak na dobrej imprezie, to z pewnością jest możliwe realizowanie ciekawych wirtualnych wydarzeń biznesowych, premier produktów, dyskusji panelowych, wywiadów z naszymi ekspertami czy osobowościami. Ważne by forma i treść były spójne, content odpowiadał na zapotrzebowanie audytorium i interakcja była wpisana w scenariusz, a za tym wszystkim płynęła korzyść dla uczestników.

Tak, jak praca wielu firm przeniosła się do domów swoich pracowników, tak komunikacja uległa pełnej cyfryzacji.

Komunikacja przeniosła się do trybu online, dlatego jest to moment, w którym warto zastanowić się nad kanałami social media czy stroną internetową. Część zaplanowanych działań komunikacyjnych może odbyć się w Internecie, bo na spotkania twarzą w twarz będziemy musieli jeszcze poczekaćmówi Hanna Gehrke-Gut z GutPR.

Pomysł, wsparcie i empatia

W czasach panującego kryzysu warto zastanowić się nad tym, co firma może dać od siebie. Od początku wybuchu pandemii szpitale i pracownicy medyczni apelują o pomoc w zgromadzeniu podstawowych środków ochrony, które pomogą im w walce z wirusem. Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się w tych trudnych czasach ratunkiem dla wielu jednostek medycznych czy domów pomocy społecznej.

Firmy, których kryzys bezpośrednio nie dotknął lub które posiadają zaplecze finansowe, mogą w ramach swojego budżetu wesprzeć lokalne inicjatywy. Działania CSR dają przedsiębiorstwom niematerialny zysk. Oczywiście inwestowanie w zasoby ludzkie czy ochronę środowiska może mieć wpływ na późniejsze decyzje zakupowe konsumentów, ale w momencie kryzysu społeczno-gospodarczego pomoc finansowa, dostarczenie maseczek lub sprzętu, a nawet posiłków dla pracowników medycznych będzie jednak napędzało do wspólnego działania dodaje Hanna Gehrke-Gut z GutPR.

Dziennikarzu, jak możemy pomóc?

Praca redakcji, z którymi na co dzień współpracują przedstawiciele branży public relations, również została wywrócona do góry nogami. W pierwszej kolejności powinniśmy pomyśleć o tym, że plany redakcyjne wielu magazynów zostały zmienione. Warto więc na bieżąco pytać redaktorów o ich potrzeby po to, by dostarczać im tylko niezbędne treści.

Pomysły z drugiej ręki

Aktualny czas to dla firm, które nie odczuły konsekwencji spowolnienia gospodarki, to także dobry moment na realizację pomysłów, które do tej pory były odsuwane w czasie. Jest to idealna okazja do uzupełnienia treści lub zmodernizowania strony internetowej, firmowego bloga czy materiałów promocyjnych lub wewnątrzfirmowych.

Wiele firm spowolniło, a tym samym zdobyło całkiem nową pulę czasu do produktywnego wykorzystania. Nie warto więc go marnować, a wrócić do wcześniejszych koncepcji. Być może czas kwarantanny okaże się na tyle płodny, że powstanie w nim wiele kreatywnych pomysłów dodaje szefowa GutPR.

Jak dodaje Cezary Jasiczak z JobDone, nie można teraz schować głowy w piasek:  – Ten czas to czas szybkiego reagowania. Nie wstrzymujemy zatem oddechu… tylko oddychamy! Odwaga, kompetencja, wiedza ekspercka, analityczna oraz siła osobowości przywódców firm to elementy skutecznych  działań PR-owych, a tym samym biznesowych w obecnych czasach.

Okres pandemii to czas, w którym działania komunikacyjne są bardzo ważne. Należy jednak pamiętać, że nie jest to moment na komunikację nieadekwatną do aktualnej sytuacji gospodarczej i społecznej. Przemodelowanie strategii oraz zmiany harmonogramów, a także reagowanie na dynamicznie zmieniającą się sytuację sprawią, że firmom udaje się skutecznie komunikować w okresie kryzysu.

PR

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here